Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2013

Κινδυνεύει να χάσει το αξίωμά του ο Γιάννης Κουράκης


Του Γιώργου Λαμπράκη

Σοβαρούς κλυδωνισμούς προκαλεί στη Λότζια η καταδικαστική απόφαση σε βάρους του δημάρχου Ηρακλείου κ. Γιάννη Κουράκη και η ποινή φυλάκισης οκτώ μηνών με τριετή αναστολή που επιδίκασε το δικαστήριο έπειτα από την μηνυτήρια αναφορά γνωστού επιχειρηματία,
για διακριτική μεταχείριση στην υπογραφή αδειών σε χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος που συναθροίζεται κοινό (κινηματογράφους) .
Το αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει πλέον την λειτουργία της Αυτοδιοίκησης μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη, αλλά και οι αναθεωρήσεις των σχετικών νόμων σε σχέση με τις ποινές που επιβάλλονται στους αιρετούς που έρχονται αντιμέτωποι με την Δικαιοσύνη, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας, με συνέπεια να αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα επόμενα επεισόδια στο σήριαλ που βρίσκεται σε εξέλιξη με φόντο τον δήμο Ηρακλείου.
Αμέσως μετά την δημοσιοποίηση της σχετικής απόφασης, αν και δεν υπήρχε κάποια επίσιμη παρέμβαση από τοπικούς παράγοντες ή ακόμα και την αντιπολίτευση του δήμου, νομικοί κύκλοι που σχολίασαν την πολύκροτη αυτή υπόθεση, εξέφρασαν - σύμφωνα με πληροφορίες - την άποψη ότι οι μετέπειτα εξελίξεις ενδεχομένως να οδηγήσουν ακόμα και σε πτώση τουΑ' αντιπροέδρου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας κ. Γιάννη Κουράκη από το αξίωμα του δημάρχου Ηρακλείου!
-Τι προβλέπει όμως ο ίδιος ο Καλλικράτης και ο Καλλικράτης 2 για τις αντίστοιχες περιπτώσεις;
-Ποιος είναι ο ρόλος και οι αρμοδιότητες του Ελεγκτή Νομιμότητας (της Αποκεντρωμένης Διοίκησης) και πως πρέπει να ενεργεί ανάλογα με την περίσταση;
-Πότε ένας αιρετός παράγοντας της αυτοδιοίκησης μπορεί να έρθει αντιμέτωπος με το ζήτημα της έκπτωσης από το αξίωμά του;
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 236, αναφέρονται χαρακτηριστικά τα εξής:
Έκπτωση εξαιτίας καταδίκης
1. Οι περιφερειάρχες, οι αντιπεριφερειάρχες, οι δήμαρχοι, οι δημοτικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι, οι σύμβουλοι των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και οι εκπρόσωποι τοπικών κοινοτήτων εκπίπτουν αυτοδικαίως από το αξίωμά τους:
α. Αν στερηθούν τη διαχείριση της περιουσίας τους με τελεσίδικη δικαστική απόφαση.
β. Αν στερηθούν τα πολιτικά τους δικαιώματα με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.
γ. Αν καταδικαστούν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, ως αυτουργοί ή συμμέτοχοι σε κακούργημα ή σε οποιαδήποτε ποινή για παραχάραξη, κιβδηλεία, πλαστογραφία, ψευδή βεβαίωση, δωροδοκία, εκβίαση, κλοπή, υπεξαίρεση, απιστία, απάτη, καταπίεση, αιμομιξία, μαστροπεία, σωματεμπορία, παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, παράβαση της νομοθεσίας για την καταπολέμηση των ναρκωτικών, τη λαθρεμπορία, καθώς και για παράβαση καθήκοντος. Για την έκπτωση εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του Ελεγκτή Νομιμότητας.
2. α. Όταν γίνεται παραπομπή για κακούργημα με αμετάκλητο βούλευμα ή με απευθείας κλήση, κατά της οποίας έχει εξαντληθεί το δικαίωμα προσφυγής, ο Ελεγκτής Νομιμότητας οφείλει να θέσει τον κατηγορούμενο σε κατάσταση αργίας, η οποία διατηρείται σε περίπτωση έκδοσης καταδικαστικής απόφασης του ποινικού δικαστηρίου. Εάν εκδοθεί αθωωτική απόφαση, η αργία αίρεται αυτοδικαίως και θεωρείται ως μηδέποτε επιβληθείσα.
β.α. Εάν εκδοθεί καταδικαστική απόφαση του Ποινικού Δικαστηρίου, σε πρώτο βαθμό, για τα πλημμελήματα της προηγούμενης παραγράφου ή για κακουργήματα, ο Ελεγκτής Νομιμότητας οφείλει να θέσει τον καταδικασθέντα σε κατάσταση αργίας, ώσπου να εκδοθεί τελεσίδικη αθωωτική απόφαση, οπότε και αίρεται αυτοδικαίως, η αργία και το διοικητικό μέτρο θεωρείται ως ουδέποτε επιβληθέν.
β.β. Για τους δημάρχους και τους περιφερειάρχες, ως καταδικαστική απόφαση, σε πρώτο βαθμό θεωρείται αυτή που εκδίδεται από το Τριμελές Ποινικό Εφετείο, σύμφωνα με το άρθρο 111 παράγραφος 7 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Σύμφωνα με τον Καλλικράτη 2 τώρα, ο κ. Κουράκης κινδυνεύει να τεθεί σε αργία αν θεωρηθεί ότι με τις ενέργειές του προκάλεσε οικονομική ζημιά στον δήμο Ηρακλείου.
Όπως προβλέπει ο Ν. 4071/ 2012:
Γ. Αναφορικά με το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος:
Για τη θέση σε έκπτωση ή αργία αιρετού οργάνου της τοπικής αυτοδιοίκησης, κατά το άρθρο 236 ν. 3852/ 2010, όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 7 ν. 4071/ 2012, αρκεί να προκύπτει, εκ του καθόλου σκεπτικού της καταδικαστικής απόφασης και από τα πραγματικά περιστατικά που η απόφαση δέχεται, η επενεχθείσα στον δήμο ή την περιφέρεια ή στα νομικά τους πρόσωπα οικονομική βλάβη, χωρίς να είναι αναγκαίο να προκύπτει και το ακριβές ύψος αυτής (Γν ΝΣΚ 456/ 2007).


Το ιστορικό
Ο επιχειρηματίας είχε καταθέσει μήνυση κατηγορώντας τον κ. Κουράκη ότι ανάγκασε τον πρώην αντιδήμαρχό του Μιχάλη Περυσινάκη να υπογράψει άδειες για εμπορικά καταστήματα και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος σε εμπορικό κέντρο της πόλης, ενώ με βάση τις χρήσεις γης και τον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό, άδειες προβλέπονται μόνο για σπίτια ή παραδοσιακά εστιατόρια και αναψυκτήρια.
Σύμφωνα με τον επιχειρηματία, ο κ. Κουράκης είχε συμφέρον από αυτήν την παράβαση καθώς συγγενικά του πρόσωπα δραστηριοποιούνται εμπορικά στο κέντρο της πόλης.
Για την ίδια υπόθεση στο εδώλιο του κατηγορουμένου κάθισε εκτός από τον κ. Γιάννη Κουράκη και ο πρώην αντιδήμαρχος Οικονομικών Μιχάλη Περυσινάκης, επίσης με την κατηγορία για παράβαση καθήκοντος και το δικαστήριο του επέβαλε την ίδια ποινή με την αντίστοιχη του δημάρχου. Για την υπόθεση κατατέθηκε έφεση η οποία θα εξεταστεί σε δεύτερο βαθμό. Εκεί δηλαδή όπου αναμένεται να ξεκαθαρίσει οριστικά η υπόθεση...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου